Domovinski rat Izdvojeno Kultura

Premijerno prikazan dokumentarni film „Sinovi zapadne Slavonije“

U Slatini je 25. studenoga 2021., povodom početka obilježavanja 30 godina početka operacije Papuk-91, premijerno prikazan dokumentarni film „Sinovi zapadne Slavonije“. U vrijeme žestoke agresije na Hrvatsku, u zapadnoj Slavoniji je, u nekoliko međusobno povezanih operacija pod nazivom Orkan-91, Otkos-10 i Papuk-91, oslobođen velik dio okupiranog područja i spriječen proboj Banjalučkog korpusa iz doline Save prema sjeveru. Time su onemogućeni planovi o presijecanju Hrvatske. Veliko je vojno i političko značenje operacija kojima je izvedeno prvo uspješno oslobađanje veće površine okupiranog teritorija Republike Hrvatske u Domovinskom ratu, te spriječena okupacije Hrvatske presijecanjem državnog teritorija na nekoliko ključnih pravca.

Film prikazuje kako su u studenom i prosincu 1991. godine na području Virovitičko-podravske županije hrvatski branitelji, pripadnici 127. brigade Virovitica, 136. brigade Slatina i 2. bojne 132. brigade Orahovica združeno krenuli u napadna djelovanja prema uporištima pobunjenih Srba na Papuku. Obični građani, koji su dotad radili u svojim firmama i na svojim poljima preko noći iz civilnog života postali vojnici te svjesni opasnosti krenuli u borbu za svoj, ali i život svojih najmilijih – postali su, kako ih je nazvao general-pukovnik Đuro Dečak ”sinovi zapadne Slavonije”.

Autori filma su mladi povjesničari Mihael Puljić i Dino Mataz. U filmu su prikazana svjedočanstva zapovjednika postrojbi koji su organizirali obranu, arhivske snimke koje prikazuju nastanak postrojbi Hrvatske vojske na tome području, te snimke s terena uoči i za vrijeme borbi. Sve to filmu daje na kvaliteti i vjerodostojnosti i vjerno dočarava atmosferu tijekom oslobodilačkih operacija krajem 1991. godine. U izradi filma sudjelovali su i znanstvenici iz Hrvatskog memorijalnog dokumentacijskog centra Domovinskog rata, dr. sc. Ante Nazor, dr. sc. Natko Martinić Jerčić i dr. sc. Janja Sekula Gibač, koji su opisali važnost svega onoga što se događalo na zapadnoslavonskom području, a poglavito onime što se događalo u samoj operaciji s naglaskom na važnost bojevih djelovanja navedenih postrojbi te što je to značilo za ostatak zemlje koja se u tim danima ’91. godine grčevito branila na ostalim bojištima.

Dokumentarni film premijerno je prikazan u Kino dvorani Pučkog otvorenog učilišta Slatina. Interes za premijerno prikazivanje ovog filma o operaciji Papuk ’91 bio je velik, ali zbog epidemioloških mjera suzbijanja širenja koronavirusa taj broj je morao biti ograničen. Prije prikazivanja filma nazočnima se prvo obratio prof. povijesti Mihael Puljić, jedan od autora filma, pozdravivši sve nazočne i uputivši zahvalu svima koji su doprinijeli u realizaciji ovog hvale vrijednog projekta. Nekoliko pozdravnih riječi uputio je i predsjednik Zajednice udruga i Članova HVIDR-a Virovitičko-podravske županije i predsjednik Odbora za hrvatske branitelje Virovitičko-podravske županije Mato Bubaš. Predsjednik Udruge HVIDR-a Slatina i zamjenik slatinskog gradonačelnika Ilija Nikolić zaželio je dobrodošlicu svima koji su došli na premijeru, te naglasio kako će Grad Slatina uvijek biti spreman pomoći ovakve projekte. Pohvale ovom i sličnim projektima mladih entuzijasta koji od zaborava žele oteti događaje koji su obilježili noviju hrvatsku povijest uputio je ravnatelj Hrvatskog memorijalno-dokumentacijskog centra Domovinskog rata Ante Nazor. O događajima te ratne 1991. godine na području zapadne Slavonije ukratko je, sa svog gledišta, govorio ratni dozapovjednik 2. bojne 132. brigade, pukovnik Goran Sokol.

Dokumentarni film „Sinovi zapadne Slavonije“ dostupan je na poveznici.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta “Branitelji u društvu” koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

O autoru